Accueil du site > GESTES > 1. REPERTOIRE des gestes artistiques > Des gestes ordinaires au/de travail
Des gestes ordinaires au/de travail

Eadweard Muybridge, Jeune femme au panier (1887) épreuve photomécanique (héliogravure) H. 18,5 ; L. 41,0 cm. © Musée d’Orsay,RMN

Natasha Nisic, le catalogue des gestes (1995), Centre Pompidou &

Catalogue de gestes, Galerie du Jeu de paume, Paris, (2014). Digitalized Super 8 films, colour, between 1′ and 2’3

Catalogue de gestes, photographies from Super 8, 50x70cm, (2021)

Started in 1995, this project oscillating between cinema and the visual arts is a repository of everyday gestures – made by hands in particular – such as brushing one’s hair, leafing through a book, cleaning one’s nails, peeling a chestnut, clapping one’shands, digging a hole, and pulling off laurel leaves. The sequences, shot in Super 8, repeat a single gesture in an endless loop like so many “silent figures.” In filming these gestures of women, men, children and the elderly, Natacha Nisic observes a way of being, a particular articulation of gestures and language, gestures and work, gestures and everyday practice. Each one was filmed only at the place where the activity was carried out. The Catalogue de Gestes forms an open-ended database.

Pascale Houdin/Cie non de nom, Aujourd’hui à deux mains (2009)

Depuis plusieurs années, je filme des gestes au travail, une vingtaine de « portraits-gestuels » sont à ce jour réalisés. Ce collectage des gestes au travail est en lien avec la nature de mes spectacles.

Melik Ohanian, The Hands ,(2002) installation vidéo, collection MACVAL

Sylvie Balestra : Encyclopédie du geste ouvrier : (2021)

Encyclopédie du geste ouvrier ’Entre 2012 et 2014, j’ai mené deux années de terrain en usine, auprès d’ouvriers. Je répondais ainsi à la commande du Pôle Culturel Fumélois en Lot-et-Garonne (47), pour une création artistique autour du travail. Du dialogue établi avec ces hommes et femmes qui ont donné leurs corps à leurs entreprises, de leurs témoignages, de cette imprégnation, est née une partition vivante, PIÈCE ÉBAUCHÉE

Anna-Marija Adomaityte & Gautier Teuscher workspiece (2022)

workpiece

Based on her own work experience at a McDonald’s and the testimonies of other fast food restaurant employees, Lithuanian dancer Anna-­Marija Adomaityte has investigated the physical and social conditions of the precarious shift work some people execute on a daily basis. « workpiece » is a portrait of a body at work : each movement is preprogrammed, no compromise, no missteps. Ado­maityte’s scrutiny of our performance­-driven society is accompa­nied by Gautier Teuscher’s live musical score, provoking dissonance and a sense of permanent unease.